Het succes van Jong Delfland

Wat maakt Jong Delfland zo succesvol? Hoe heeft Jong Delfland een succesvolle positie verworven? En wat maakt dat Thalitha en Marijn tijd en moeite investeren in Jong Delfland? Met deze vragen vertrokken wij, Saskia en Frederieke, in december 2008 richting Delft om Thalitha en Marijn van Jong Delfland, de club ‘jonge professionals’ van het Hoogheemraadschap van Delfland, op te zoeken. In een prachtig historisch pand worden we ontvangen. Ze hebben een van de mooiste ruimtes gereserveerd voor ons gesprek en de film die we willen maken. We krijgen een rondleiding en horen over de eeuwenoude gebruiken en tradities van het waterschap. Hierdoor krijgen we nog meer bewondering voor de oprichting van Jong Delfland en de verworven positie binnen een lang bestaande organisatie met allerlei regels en procedures.

Wat maakt Jong Delfland zo succesvol?

Ongeveer drie jaar geleden richtte Thalitha met twee collega’s Jong Delfland op, omdat ze wilde dat nieuwe mensen beter werden begeleid binnen de organisatie. ‘Je hebt als starter vergelijkbare vragen en ervaringen. Laten we een netwerk opstarten waar starters met die vragen en ervaringen terecht kunnen’, was Thalitha’s gedachte. De werkgroep verzamelde feiten over hoeveel jonge mensen er bij Delfland werkten en uiteindelijk ontstond een club gecoördineerd door zes jongeren uit de organisatie. Er werden verschillende activiteiten georganiseerd om elkaar te ontmoeten en nieuwe dingen te leren in workshops.

Vanaf het begin stond de club voor het creëren van vernieuwing. Er werden geen traditionele workshops georganiseerd, maar onder andere een debat met stellingen als ‘Ik ben niet ambitieus genoeg voor het bedrijfsleven, dus werk ik bij de overheid’ en tijdens de ondernemingsraadverkiezing hingen ze prikkelende posters op over een eigen ‘frisse’ lijst naast de bestaande vakbonden. De voorzitter van de OR veranderde, naar aanleiding van gesprekken met Jong Delfland, zijn perspectief op jonge professionals in zijn organisatie. Hij begrijpt nu dat jonge professionals uitdagingen zoeken, zoals een representatieve rol in de OR.

Inmiddels is het bestaansrecht van Jong Delfland een feit en worden zij regelmatig gevraagd mee te denken in regie- en werkgroepen. Ook zitten ze regelmatig met de directie om de tafel. Er zijn meeloopmomenten met de directie georganiseerd en ‘job rotation’ behoort nu binnen Delfland tot de loopbaanmogelijkheden. Hun toekomstwens is dat meer jonge mensen binnen de organisatie actief worden binnen Jong Delfland, zodat de ideeën en initiatieven niet alleen van het bestuur komen.

Hoe heeft Jong Delfland een succesvolle positie verworven?

Hun eerste initiatief kreeg steun vanuit de directie: “blijkbaar is er een behoefte waarin we nu niet voorzien”. Ze kregen een budget en tijd (50 % werktijd en 50 % eigen tijd) om activiteiten te organiseren. Hun activiteiten werden goed bezocht en ze namen verschillende initiatieven zoals de posteractie tijdens de OR-verkiezing waarbij ze de confrontatie niet schuwden. Deze actie riep vele reacties op waar zij op ingingen door met mensen in gesprek te gaan en uit te leggen waarom ze deze actie ondernamen. Het helpt ook dat zij de vrijheid krijgen om Jong Delfland helemaal in te richten zoals zij dat graag zien. Daar kregen de initiatiefnemers veel energie van: “we zitten op een lijn, hebben veel ideeën en bouwen op elkaar voort” en “als we bij elkaar zijn ontstaat er heel veel energie”. Het omzetten van de ideeën in actie blijkt ook een belangrijke succesfactor: “het gewoon gaan doen” en proberen buiten de bestaande regels denken.

Wat maakt dat Thalitha en Marijn tijd en moeite investeren in Jong Delfland?

Naast de energie die vrijkomt voor innovatie zijn er nog drie belangrijke opbrengsten van het netwerk voor Marijn en Thalitha. Ten eerste blijkt dat Jong Delfland echt beweging in de organisatie teweeg brengt en dat dit effect waarneembaar is voor henzelf én anderen. Ten tweede bouwen Marijn en Thalitha een netwerk op binnen en buiten de organisatie door hun inzet voor Jong Delfland. En als laatste levert het investeren in Jong Delfland hen op zowel professioneel als persoonlijk vlak veel ontwikkelingsmogelijkheden op.

In 2009 heeft Jong Delfland als motto: Jong Delfland inspireert Delfland! Wij zijn benieuwd tot welke nieuwe ontwikkelingen hun inspiratie gaat leiden. Heb of ken jij een succesverhaal over een organisatie waarin jongeren een belangrijke rol spelen in innovatie, laat het ons weten via succes@yinno.nl en wij komen bij je langs!

Frederieke Maagdenberg en Saskia op de Weegh

Advertisements

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: